Avslutat Ratos

Jag har varit aktieägare i Ratos i ett antal år. Till och från har jag funderat på att sälja då jag varit missnöjd med utvecklingen i aktien. Den kraftigt minskade utdelningen för några år sedan var egentligen droppen. Jag bestämde mig då för att se hur bolaget verkade utvecklas framåt.

När aktien ständigt når nya bottnar på grund av dåliga rapporter och nyheter trots en till synes oövervinnerlig tjurmarknad i +5 år så känner jag att det finns bättre investeringar för min del, inte minst aktier med bättre utdelningsstabilitet.

Så här roligt har vi prövade Ratos-ägare haft det under de senaste åren (graf från Avanza):


Vid försäljningen låg jag ungefär 30% back mot GAV, vilket innebär omkring 27 000 kr i reda pengar.

Genom åren har jag fått utdelningar på totalt 18 300 kr från Ratos.

IRR 2007 till 2015 landade på -4,09%.

Pengarna jag fått loss hoppas jag kunna köpa svenska och amerikanska kvalitetsaktier för framöver.

Det ingår i min strategi att inte sälja aktier på grund av börsrörelser. Däremot säljer jag om jag tappar tron på ett innehav för gott. Det betyder att Ratos sannolikt inte kommer ta plats i portföljen igen. Min tanke i samband med börskraschen häromdagen bekräftade för mig att jag har funderat på att avveckla Ratos länge nog nu.

//Finanskvinnan